This was the Beginning…

4 Juli. Het Begin.Boston Tea Party, Confetti in de haven.

Ergens in juli. Amsterdam. De Balie. 2011. Mijn carriere als journaliste begon, ik voelde het aan mijn water.

Naast mij zat een meisje, een jonge vrouw, die met belangstelling naar me keek.

“Vandaag ga ik under-cover”, zei ik. “Als journaliste”.

Ik had een  ticket op zak voor drie overnachtingen bij het Leger des Heils, ergens aan een Amsterdamse gracht. “Mijn zus is een kapitalist, en ik ben een communist”! had ik uitgeroepen.

Het was waar, zei ik. Mijn zus, dik huis in Amsterdam-West, financieel analist in de internationale aandelenhandel, man werkte als account-manager bij de Theodoor Gielissenbank, ergens in het centrum van Amsterdam. Dikke witte Renault voor de deur met park-assist. Kinderen, spullen, de hele teringzooi.

En ik? “Nog niet eens een uitkering, dame”. Net terug uit Curacao probeerde ik weer wat op te bouwen in mijn eigen land, maar dat had heel wat voeten in de aarde gehad tot nu toe. Die man achter de balie bij het Leger des Heils moet het hebben vermoed, want hij wierp een blik op zijn beeldscherm, en ik kreeg de tickets. “Drie dagen”, zei hij, en ik was tevreden.

Uiteindelijk ben ik er nooit gaan slapen. Maar dit stukje heb ik altijd nog willen schrijven. Over hoe het afliep na een nachtje in het Nadia Hotel aan de Rozengracht met Soefyan, de mooie Marokkaanse jongen van 24, die mij de hele nacht wakker hield, en waar ik de gordijnen van het plafond trok toen hij niet meer terugkwam. Ik rende over de gang, naakt, maakt een dame bang die daar werkte, maar zei toen snel dat het een grapje was. De directeur gaf ik nog snel mijn visitekaartje voordat ik vertrok met handboeien op mijn rug. “Ik word beroemd!” fluisterde ik.

Under cover. De leukste vorm om journalistiek onderzoek te doen. Valt dat binnen de morele code van het vak? Moet je dan nog bronnen raadplegen? Ik leer het nu allemaal uit mij lesboek Basiscursus Journalistiek van de NTI> September examen.

Word ik dan eindelijk een echte journalist, zoals ik toen de dagdroomde in de Balie, of ben ik het altijd al geweest? Zit het in je bloed, of in de boeken, of allebei?

U mag het bepalen.

Geef een reactie

